Det är jag som är Piraten

Piraten

Skicka e-post till Piraten: Klicka här

Ibland har jag funderat över hur man kan bli kultiverad. Det där med bildning är inte så lätt. Man måste för det första ha läst rätt böcker och för det andra kunna konversera om en massa fina ämnen som politik, mode och musik. Om man därtill kan föra samtal om den ekonomiska politiken och de politiska institutionernas betydelse så tillhör man utan tvivel intelligentian. Förstår man inte detta enkla resonemang tillhör man med all säkerhet inte intelligentian.

När jag flyttade ner från den kungliga huvudstaden till Tveta härad i Småland gjorde jag en riktig rensning av de där böckerna som man blir intelligent av. De böcker som handlade det minsta om ekonomi, sociologi, pedagogik och psykologi hamnade i SvB’s sopcontainer!

De böcker jag sparade var skönlitteratur, naturvetenskap, filosofi, historia, idéhistoria, estetik, arkeologi och teologi samt alla böcker som var dedicerade. Nu för tiden är det synnerligen ovanligt att jag läser böcker på rekommendation, eftersom det värsta jag vet är att läsa vissa böcker som man bör och skall läsa bara för att tillhöra den förfinade intelligentian. Idag kan jag läsa om 91:an Karlsons äventyr med 87:an Axelsson utan att skämmas, eftersom jag vet att jag läst fler riktiga böcker än de allra flesta. Mäster John Silver undantagen!

Sniffaren



Har du förresten funderat på hur man enklast fixar en hushållsnära tjänarinna, så kan du göra som jag. Klicka på damen, hon med alla böckerna, så får du ett gott råd om hur man får tjänsten helt gratis, utan räfster och utan skattemyndighetens snokande i bokföringen!

Klicka på bilden
stats for wordpress




Pirat-banner